
Vyrážíte na dovolenou, nebo jen hledáte zdravější životní styl? Jízdní kolo pro vás, nebo vaše ratolesti vyberete snadno za pomoci našeho rádce, ve kterém poradíme nejen s volbou typu kola, ale i například velikostí rámu.
- Regina, redaktorka Heureka.cz
- Doba čtení: 7 min.
Typy jízdních kol
Celoodpružená kola Fitness kola Trailová kola Kola s kotoučovými brzdami Karbonová kola
Jak vybrat horské kolo
Horská kola, neboli MTB kola (z angl. Mountain Bike) jsou určená do náročných terénů, kde jim široké pneumatiky pomáhají udržet se i v křivolakých zatáčkách. Seženete levnější modely pro rekreační výlety, ale také kvalitní zpracování pro vrcholové sportovce - za ty už si ovšem připlatíte.

Široké pneumatiky.
Odolná konstrukce.
Vhodné do členitého terénu.
Možnost odpružení.
Váha konstrukce.
Namáhavější jízda oproti silničnímu kolu.
Typy horských kol
Dámská horská kola Pánská horská kola Dětská horská kola Celoodpružená horská kola
Jak vybrat silniční kolo
Pokud nejste dobrodruhem z lesů a raději se proháníte na pevném hladkém povrchu jako beton a asfalt, zvolte silniční kolo. Jeho odlehčený rám a úzké pláště jsou ideální pro rychlou jízdu s menším výdajem energie. Silniční jízdní kola nenabízí odpružení, aby nedocházelo ke ztrátám energie potřebné pro rychlost.

Lehká konstrukce.
Vyšší rychlost s menším vynaložením energie (oproti horským).
Nevhodné do členitého terénu.
Méně odolná konstrukce v zájmu váhy.
zápor
Typy silničních kol
Dámská silniční kola Pánská silniční kola Silniční kola z karbonu Nejoblíbenější cyklostezky v Praze a okolí
Jaké kolo koupit na univerzální využití?
S trekovými a krosovými koly můžete vyrazit na hladké silnice i středně náročný terén. Užší kola (oproti horským) s velkým průměrem je činí zlatou střední cestou. Na rozdíl od městských modelů mají sportovnější geometrii a méně vzpřímený posed. Pokud si kladete otázku zda vybrat horské nebo trekové kolo, případně váháte mezi krosovým nebo horským kolem, zvažte v jak náročném terénu se chystáte jezdit a jak často se dostanete na silnici, nebo povrchově upravené cyklostezky. Na nich totiž oceníte lehčí trekové kolo, oproti zbytečně robustnímu horskému.

Jaký je rozdíl mezi krosovým a trekovým kolem?
Obvykle se udává, že jsou treková kola vhodná spíše do města díky výbavě (blatníky, světla, nosiče). Krosová verze by poté měla být otevřená většímu dobrodružství ve středním terénu. Výrobci však obě označení často zaměňují.
Univerzální pro vícero terénů.
Dobré vyvážení stability, využití energie a ovládání.
V ničem nevyniká ani nezaostává.
Nedosáhne výhod srovnatelných s modely určenými pro daný druh terénu.
Typy kol na univerzální využití
Druhy jízdních kol do města
Rychlý transport betonovou džunglí a klid od lidmi nacpaného MHD? Kolo do města může tohle přání splnit.

Městská
Městská kola jsou určená pro cesty na nákup, do školy nebo do práce. Zpravidla jsou vybavena příslušenstvím tomu odpovídajícím - košík, nosič na zadním kole atd. Jeho určení také znamená, že na něm nenajdete větší počet převodů, protože se počítá s jízdou po převážně rovném terénu s minimem převýšení. Na rozdíl od horských kol se na něm ovšem neutavíte namáhavým šlapáním, protože mají užší pneumatiky a neztrácí energii odpružením.
Lehčí konstrukce oproti horským
Vyžaduje méně energie vynaložené na šlapání
Možnost namontování košíku a dalšího přislušenství
Méně převodů
Nevhodné do náročného terénu

Skládací
Skládací kola jsou praktickou variantou, pokud například část své cestu potřebujete absolvovat vlakem, nebo MHD. Takové kolo jednoduše složíte a převezete v kufru auta, vlakem a doma uskladníte ve skříni. Vybírat můžete z různých velikostí kol i rámů, zpravidla jsou však menší, než kola klasická. Pozornost také věnujte nosnosti kola, která může dosáhnout až 120 kg.
Lehké a skladné doma i na cestách
Ideální pro krátké trasy
Snadno přenosné
Nepříliš stabilní
Nevhodné pro delší trasy
Gravel
Gravel bike je drsnější bratr silničních modelů, určený do méně náročného terénu (štěrk, zpevněné prašné cesty). Pokud tedy hledáte rychlé kolo, které vydrží něco víc než silniční, je gravel ideální volbou.

Zvládne i náročnější terén než jen asfalt a beton
Přenos energie beze ztrát
Poměrně nízká hmotnost
Nevhodné do členitého terénu (lesní, horské cesty)
Netlumí nárazy
BMX
Freestyle, dirt a BMX kola jsou pro milovníky sportovních disciplín jako jsou sjezdy, fourcross, biketrial apod. Skvěle se hodí do vnitřních prostor či uzavřených okruhů se zpevněným povrchem.

Pokud vás láká adrenalinový downhill, omrkněte freeride a sjezdová kola, stavěná na drsný povrch a vysokou rychlost. Nejsou-li pro vás Dirtjump, Vert nebo Bikros jen prázdnými pojmy, volte překážkové kolo freestyle typu.
Odolná konstrukce
Vysoká stabilita
Výborná ovladatelnost
Vhodné pro akrobatické kousky
Skvělá volba jako první dětské kolo
Menší počet, nebo žádné převody
Bez odpružení
Není vhodné pro celodenní jízdy
Jak vybrat jízdní kolo podle jezdce?
Není pravidlem, že pouze muži jezdí na pánských kolech, jde spíše o konstrukci rámu, která je u dámským modelů snížená a tvar sedla. Vybírejte tedy podle své výšky a osobních preferencí.
Jak vybrat kolo pro ženu?
Dámská kola se liší především tvarem sedla a rámové trubky, ta je u trekových a městských typů snížená, a kratší - což ocení především ženy menšího vzrůstu - u silničních a horských modelů tomu tak ale nemusí být.
Je tedy dámské kolo skutečně dámské, nebo jde jen o lámání přes koleno a žádné markantní rozdíly nenajdete? Ano i ne - někteří výrobci vám dělení dámské/pánské nenabídnou, protože se zaměřují spíše na konstrukci kola podle tělesných parametrů jedince. To dává smysl, protože specifika “dámských” kol se liší především velikostí jednotlivých částí, aby kolo bylo pohodlnější lidem menšího vzrůstu. Pokud tedy měříte víc než 170 cm, příliš neoceníte kratší rám, nebo užší řídítka, protože vám budou nepohodlná, obzvlášť při delších trasách. Jediným opravdu razantním rozdílem je tvar sedla, a to jde prakticky vždy vyměnit, nebo modifikovat pomocí návleků.
Konstrukce vhodná pro menší lidi
Brzdové páky jsou blíž řídítkům
Sedlo má tvar lépe vyhovující ženské anatomii
Specifické úpravy nemusí vyhovovat vysokým ženám a dívkám
Širší pláště pneumatik
Řídítka jsou kratší - nemusí vám být pohodlná

Jak vybrat dětské kolo?
Při výběru velikosti se řiďte především výškou vašeho dítěte, nikoliv věkem - každé dítě roste jinak a doporučený věk vám tedy přiblíží spíše to, jak bude kolo vypadat vzhledově. Vyhněte se kupování většího kola s tím, že do něj vaše dítě doroste - takové kolo pro něj bude nebezpečné, protože ho nedokáže dobře ovládat.
Bude to první kolo? Podrobné rady a tipy najdete v našem článku Jaké vybrat první kolo pro děti.
Velikost rámu | Výška dítěte |
---|---|
12" | 90–110 cm |
16" | 100–120 cm |
20" | 115–135 cm |
24" | 125–145 cm |
26" | 130–150 cm |
Při výběru můžete zohlednit i to, zda je vaše ratolest úplný začátečník a ocení přídavná kolečka, nebo si poradí i bez nich. Rozlišení kol pro dívky a chlapce se liší prakticky pouze barvou a motivem, který je přizpůsobený tomu, co výrobce považuje za dívčí (světlejší barvy, Minnie místo Mickeyho apod.).
Dětská kola Dětská kola s přídavnými kolečky Dívčí kola Chlapecká kola
Nevíte si rady, kam na výlet? V našem článku Kam na kolo s dětmi v ČR najdete tipy na vhodné cyklotrasy pro nejmenší.

Výběr kola podle parametrů
Pravděpodobně nejzásadnějším parametrem při výběru kola je jeho velikost - určení správné velikosti rámu se odvíjí od výšky jezdce. Velikost se uvádí v palcích, přičemž jeden palec se rovná 2,54 cm.
Velikost rámu (palce) | Výška postavy (cm) |
---|---|
13 | 130–140 |
14 | 140–150 |
15 | 150–155 |
16 155–165 | |
17–18 | 165–175 |
19–20 | 175–185 |
21–22 | 185–195 |
23–24 | 195 a vyšší |
S výběrem velikosti vám podrobněji poradíme v našem článku Jak vybrat správnou velikost jízdního kola podle výšky postavy.
Typy kol podle velikosti
Příslušenství
Mějte na paměti, že pro osoby mladší 18 let, je pro jízdu na kole povinná helma!
Hledáte inspiraci? Navštivte naši stránkou o cyklistice, kde vám přiblížíme cyklistickou výbavou a co by vám nemělo chybět na cestách.
Nejčastější dotazy
Kotoučové brzdy jsou méně náročné na údržbu a také výkonnější než brzdy klasické. Jedinou nevýhodou je jejich vyšší cena.
Před každou jízdou zkontrolujte nahuštění pneumatik a seřízení brzd. Pokud vyjíždíte po delší odmlce, ověřte, zda není řetěz příliš prověšený. Každých cca 6 měsíců je vhodné udělat kolu generální prohlídku.
To znamená provést seřízení a promazání brzdových a přehazovačkových lanek, zkontrolovat a případně vyměnit brzdové špalíky (nebo brzdové destičky) a také řetěz. Nutná je také kontrola celkové geometrie jízdního kola. Se všemi zmíněnými body vám rádi poradí a pomohou ve specializovaných cykloservisech.
Po každé jízdě ve vlhkém počasí anebo naopak po jízdě suchou prašnější cestou je kolo potřeba umýt. Rám, vidlici a bočnice pneumatik stačí zbavit bláta nebo prachu navlhčeným hadrem, případně můžete kolo omývat hadicí. Očistit bude potřebovat i řetěz.
K jeho umytí vám poslouží speciální čistidlo na řetězy, případně si můžete práci zjednodušit pořízením pračky na řetěz. Poté je nutné řetěz namazat olejem k tomu určeným.
Mazání řetězu je nezbytné provádět průběžně, aby nikdy nebyl suchý. Bude jinak skřípat a hrozí jeho nadměrné opotřebení stejně jako ozubených koleček převodu.
Zkušení cyklisté radí řetěz olejovat minimálně každých ujetých 150 km za tepla a sucha. Ve vlhku je optimální naolejovat řetěz po každé jízdě, protože vlhkost urychluje vyplavování oleje z řetězu.
Bezprostředně po nanesení oleje na řetěz ještě s jízdou raději 20 minut počkejte, aby se správně pronikl i dovnitř řetězu.
Užitečné články
Velikost jízdního kola První kolo Kam s dětmi na kolo Cyklistické doplňky Jak se obléct na kolo Nejlepší cyklostezky Nejlepší cyklotrasy v Třeboni Nejlepší cyklotrasy na Moravě Nejoblíbenější cyklotrasy v Brně a okolí Nejlepší navigace do mobilu Android